Svar: På rejse uden børn

14. september 2009

Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Mia

Tak for dit brev og dine mange fine overvejelser :) Jeg svarer så hurtigt jeg kan og svarer på brevene i den rækkefølge de kommer ind - det er mest fair overfor alle medlemmer. Du kan altid følge med på medlemsiden og se hvad nummer i køen dit spørgsmål er ...

Jeg håber du når at få mit svar i tide - her er i hvert fald mine overvejelser :)

Det lyder rigtig dejligt med en ferie uden børn og der er som udgangspunkt ingen problemer i at lade drengene passe af farmor og farfar, da de kender hinanden rigtig godt og har en fin og naturligt tilknytning. Farmor og farfar er en stor del af drengenes hverdag og de føler sig trygge ved og glade for hinanden.

Som udgangspunkt vil det dog være jeres behov at tage på ferie og ikke jeres drenges behov og da de kun er 2 og 3 år gamle, så vil de have svært ved at forholde sig til, at I er væk og hvornår I kommer igen. Den ældste vil naturligt kunne dette lidt bedre end den yngste, men når man er så lille at man stadig ikke kender forskel på ugedage og ikke kender klokken, så er det svært at forholde sig til hvor I er og hvornår I kommer igen.

Det kan her hjælpe at give dem en lille bog med billeder og små historier, sætninger eller lignende I kan lave til dem og hvor farmor og farfar kan læse lidt op for dem hver dag. I sær for den ældste, som jo godt kan tælle, vil det være rigtig fint, at der er en lille historie til hver dag I er væk, så han kan tælle at 'om 1, 2, 3, 4, dage kommer mor og far igen'.

Det kan også være en udmærket idé at aftale en bestemt dag og et bestemt tidspunkt hvor I ringer hjem, lige taler lidt med dem, siger godnat eller lignende og der skal også være plads til at farmor og farfar ringer til jer, hvis drengene giver udtryk for at ...

Annonce

... have behov for dette. Jeg er ikke enig i at de ikke kan have behov for at høre jeres stemme og blive bekræftet i at I er der, har det godt og kommer hjem igen. Man skal naturligvis ikke dvæle ved tingene, de skal ikke blive ekstra kede af at tale med jer og har de ikke lyst til at komme til telefonen, når I ringer så lad dem være - det er helt fint - men muligheden synes jeg bør være der.

Det er en rigtig god idé at sige ordentlig farvel og så kører og ikke luske af imens de sover. De skal vide at I er væk og at I har overladt dem til farmor og farfar, hvor de er i trygge hænder indtil I kommer hjem igen.

Når weekenden i sommerhuset er forbi, så tænker jeg at det vil være rarest for alle at være hos farmor og farfar. Så fortsætter hverdagen ligesom hos dem. De kommer i institution som de plejer, men hentes og bringes af bedsteforældrene og bor også hos bedsteforældrene.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At bo hjemme hos jer og I er væk, at komme hjem til et tomt hus - det vil måske påvirke især den yngste fordi han ikke forstår det, hvor det at være hos farmor og farfar vil føles mere naturligt i forlængelse af deres sommerhus-ophold.

Når I mødes igen, så skal I være opmærksomme på at drengene godt kan virke afvisende. De vil måske ikke lige give et knus med det samme og vil ikke direkte vise, hvor meget de har savnet jer - og det er okay og helt normalt. Det er en måde at vise, at de ikke synes det er helt okay, at I har været væk. Den yngste vil nok have mere tendens til at afvise end den ældste - men giv dem begge tid, vis dem at I er glade for at være tilbage, fortæl at I har savnet dem, at det er skønt at være sammen med dem igen og opfør jer generelt så normalt som muligt :)

Rigtig god ferie og god fornøjelse til drenge og bedsteforældre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder